Björkliden dag 2

Hej!

Idag har vi haft riktigt flyt med vädret, strålande sol och medvind under båda passen (även fast de gick åt olika håll).

FM: 4 x 15 minuter skate från Tornehamn upp till hotellet. Micke var brutalt stark, jag hade en helt okej dag, Karl var smygvass och Johan spydde under sista intervallen. Vi hade skjuts ned av Johans syster Elin samt hennes pojkvän David.

Jag drar före Johan just innan toppen.
Tre snabba i baksätet på väg ned i bilen efter andra intervallen.
34 km/h innan backen.
Under de sista 100 m på sista intervallen gav mitt handtag upp

IMG_20150804_190723IMG_20150804_190400På eftermiddagen sprang vi upp till Låktatjåkkastugan vidare mot Låktajåkk (en fors) som rinner ut vid vägen ca. 10 km från Björkliden. Där hade Elin och David parkerat en bil åt oss. Löpturen blev 17 km med 775 höjdmeter på 2.20 h. Finemang!

Högsta punkten under passet, 1245 meter vid Låktatjåkkastugan.
Bar överkropp under båda passen!!!
Snö
Två starka
Efter passet badade jag och Karl jacuzzi, tredje badet på tre träningspass för mig. Har inga planer på att avbryta streaken.

För fyra år sedan var jag i Björkliden på träningsläger med delar av dåvarande militärlandslaget. Nedan följer ett censurerat blogginlägg från den vistelsen. Texten är från min gamla, låsta, blogg och har blivit retuscherat då jag inte riktigt har samma skriftliga språk, åsikter och sponsorer som jag hade som 19-åring. Enjoy:

Björkliden 1/8 – 5/8 (2011):

Deltagare: Daniel Nordebo, Pontus Olsson, Mona Brorsson och jag (Viktor Brännmark) samt Kristina Nordebo som hängde på några pass.

– Grymmaste lägret! Inledde veckan med ett intervallpass på pagla, kände mig seg på uppvärmningen men gick förbannat bra på intervallerna! Efter en resa upp till Björkliden som flöt på bra och en snabb inkvartering senare sprang vi upp till Låktatjåkka-stugan (9 km dit, 800 höjdmeter upp) tillsammans med ett annat gäng som arbetade i Björkliden dagtid.

Stugan vi bodde i

dag två fick vi åka helikopter! En kille som vi sprang med kvällen innan jobbade som helikopterpilot och skulle hämta några fiskare och då fick vi hänga med! Han släppte av oss ca. 25 km från Abisko och planen var att springa tillbaka på 2.30 men så blev det inte.. Ett dåligt vägval resulterade i löpterräng som påminde om Mordor, dvs. bara sten, överallt. Jag och Pontus var tvungen att lämna Daniel efter 2.5 timmar då han inte längre kunde löpa p.g.a. problem med magen. 1.5 timme senare och riktigt väggade nådde vi bussen.

Dags att flyga!
Daniel och Pontus
Kul att flyga!
Väggade
Abisko i sikte

dag tre spöregnade det och blåste svinkallt vilket resulterade i två kortare pass.

dag fyra genomförde vi det mest legendariska träningspasset nånsin! Först körde vi intervaller uppför Nuolja (5 x 8 min, gick asbra)! På väg hem badar vi i en fjällbäck, utforskar några grottor och hoppar ner i små ”grytor” på ca. 5 x 5 meter. På kvällen får jag tyvärr springa själv då Pontus spräckt trumhinnan och han och Daniel tyvärr måste åka in till Kiruna.

BSK
Kallt vatten

dag fem tvingades både Daniel och Pontus till vila och jag fick köra intervaller ensam vilket gick helt ok! körde uppför backen till hotellet i Björkliden fyra gånger (4 x 6.30), formen var fortfarande bra! Efter det packade vi ihop och åkte hem efter ett episkt läger.

Har blivit påmind efter detta blogginlägg att livet som junior var betydligt mer avslappnat och fritt. Under detta läger som 23-åring så gör vi inte mycket vid sidan om förutom att samla höjdmeter och pulsslag. Men men, det är nog det som krävs för att nå dit man vill (långt)!

Imorgon blir det långpass stakning och på eftermiddagen skidgång med inslag av AII (hård distansträning, skidskytte-style)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )