7 dagar cykel på Mallorca

Hej!

Torsdag förra veckan åkte jag som sagt 4 timmar skare i Stekenjokk och mindre än 24 timmar efter att avslutat det passet så satt jag på en racercykel på Mallorca tillsammans med min bästa vän Lukas, min sambo Jenny samt Östersundsborna Oskar Kardin, Simon Persson och Frida Hallquist.

Östersundsborna hade varit på plats en vecka innan oss och skulle stanna till fredagen den 13:e, samma dag vi skulle åka hem. De bodde i Palma Nova, 1 km från vårt hotell. Jag, Jenny och Lukas bodde på ett hotell i Magaluf.

Är riktigt nöjd med cykligen vi bjöds på! Riktigt fina vägar och stigningar, allting ligger dessutom nära Magaluf. Hade vi bott i Alcudia som i höstas finns det inte överdrivet mycket att välja på när man cyklar.

Frida, Jenny, jag och Lukas under tredje dagen av cykling.
Jag och Lukas under den tredje dagen, just släppt iväg tjejerna medan vi och Oskar tog omvägen ned mot Port Valdemossa.
Chefen

Vi cyklade alla sju dagar vi var där, hann med två st. 7-timmarspass (7 h pedaltid, var nog ute 8 timmar på båda), ett st. 6-timmarspass och sedan resterande mellan 2-5 timmar.

Lördagen dagen efter att vi kom dit så spöregnade det hela förmiddagen. Vi sket i det och stack ut. Det gick bra till en början då regnet kändes ganska varmt, tyvärr fick Lukas sin första och enda punktering 20 minuter in i passet upp mot Calvia. Tog en 10 minuter nästan då det krånglade. Där och då tappade jag kroppsvärmen som aldrig återfann sig. Blev bara 2 timmar cykling den dagen.

Finaste passet var nog det jag och Lukas gjorde ensamma! Första gången jag körde ett pass längre än fem timmar är jag ganska säker på! Jag tog en pizza nere i botten av Sa Calobra, då hade vi varit ute i 3.30 timmar och hade lika mycket kvar och då ingick stigningarna Sa Calobra (9.4 km, 668 höjdmeter) + Puig Mayor (osäkert från östra sidan)… Stakade förövrigt Sa Calobra tillsammans med Udén Ski Team förra hösten! Nåväl, de 7 timmarna och nästan 180 km gick utan problem! Totalt samlade vi ihop 2950 höjdmeter.

Pizza
Toppen av Sa Calobra
På väg mot Puig Mayor.

Har cyklat alla utom ett pass med Lukas, sista dagen slog han följe med ett gäng tyskar som tagit bussen från östra delen (Alcudia) till västra (Anthrax), de skulle cykla längs MA-10 (110 km) hem. Själv följde jag med Team Norrbotten på en längre tur, 7 timmar och 2950 höjdmeter cyklade vi varav 44 minuter blev ”tävling” uppför Soller mot högsta punkten på Puig Mayor. Smärtsamt var det och osäker på var målet var men lyckades vinna spurten (tror jag). Team Norrbotten består av cyklister hemmahörande i just Norrbotten, många från Älvsbyn (Nybyns IK). De bodde i ett hotellkomplex ca. 800 meter från vårt.

Cyklade inte jättemånga meter tillsammans med Jenny, det var första gången någonsin hon satt på en racerhoj denna vecka! Tur hon hade Frida med sig! Blev några pass tillsammans med Oskar och Simon också samt ett pass med Team Norrbotten då. Men som sagt, de allra flesta kilometer tillsammans med Lukas!

På toppen av Puig Mayor (just innan tunneln in i berget) tillsammans med Christian, ett av mina mest hängivna fan.
På toppen av Puig Mayor (just innan tunneln in i berget) tillsammans med Christian, ett av mina mest trogna fan. Tack för det!
Toppen av Puig
Klättringen startar i Soller och mäter 14 km på 820 höjdmeter. Tog oss 44 minuter upp.
Minst 100-150 cyklar vid macken ovanför Lluc.
Team Norrbotten, ett gäng med hängivna cyklister, många hemmahörande i Älvsbyn.
Sista dagen, 7 h.

Sammanfattar en av de bästa utlandsvistelser jag haft! Fick bo med mina två bästa vänner och cykla många, många mil tillsammans med Lukas som jag träffar alldeles för sällan! Med Saxnäslägret inräknat så blev det nog 58 timmar träning på 13 dagar, överlägset det mesta jag någonsin gjort. Har inte suttit på en racercykel sedan jag och Lukas tittade på Tour de France för tre år sedan, hade inga som helst känningar i knä eller rygg även om ”cykelbenen” inte var de starkaste. Sista dagen var inte benen de piggaste men jag har aldrig känt av att jag legat på väldigt hög träningsmängd i två veckor. Det är väl den talang jag begåvats med.

85 mil tror jag även vi samlade ihop. Cyklade genom de allra flesta städer/byar och kända stigningar på nordvästra delen av Mallorca.

Jag och Lukas har lovat att detta ska bli en tradition, cykel i maj nere på Mallorca! Vore kul om vi blev ett ännu större gäng! Lägret blev inte särskilt dyrt, jag betalade 2100 :- för flyg t.o.r från Luleå till Palma (utan mellanlandning), hotellet för sju nätter och all-inclusive gick på 2700 :-/person. Cyklar hyrde vi ca. 12 km från vårt hotell, 1300 kr för 7 dagar (full carbon).

Fler bilder:

Snygga brännor
Bästa vänner
Min bränna sista kvällen i Saxnäs

2 reaktioner till “7 dagar cykel på Mallorca

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )