Blogg

Jämtlandstriangeln med MTB

Hej,

I söndags hade jag och Jenny planerat en långtur på cykel runt Jämtlandstriangeln, jag på min Superior XF979 och Jenny på Sofia Henrikssons Cannondale Scalpel Si. Båda cyklarna är heldämpade 29 tummare, någonting jag i efterhand är väldigt glad över att vi hade.

Strax före kl 10 och förhoppningarna var maxade.

Jag hade planerat att vi skulle kunna hålla ca. 12 km/h i snitthastighet men de förhoppningarna grusades fort då leden från Storulvån mot Sylarna var riktigt stökig, åtminstone första 7 kilometerna där leden var väldigt söndertrampad. Här snittade vi kanske 5 km/h och Jenny gick/sprang mer med cykeln än satt på sadeln. Originalplanen var att även springa upp på Sylarna och därmed få ett ca. 6 h crosspass men den planen reviderade vi fort. Jag gör väl inte bort mig på MTB och tyckte det var rätt så klurigt, Jenny har cyklat betydligt mindre och hade inte så roligt första två timmarna. Vi skippade även sista 3 km mot Sylarnas fjällstation då den biten såg legendariskt stenig ut. Vi tog istället sikte mot Blåhammaren och jag hade en förhoppning om att det skulle bli betydligt snabbare led men de stora stenarna byttes istället ut mot lera, spång och myr. Den långa utförsbacken som man får njuta av på vintern var fylld av trasig spång, diken och smala, steniga stigar. Om vårt förhållande krisade under denna tur så var det här, mitt mellan Sylarna och Blåhammaren.  När vi väl nått Blåhammaren så åt vi vår medhavda lunch. Här visste vi att den bästa biten var framför oss då vi befann oss 450 höjdmeter ovanför bilen och vi hört att denna del av triangeln är klart snällast mot cyklister. Det stämde och jag hade riktigt kul på vägen ned. Totalt blev det 41 km och ca. 5.30 h aktiv tid (snitthastighet strax över 7 km/h) och drygt 1000 höjdmeter.

Om man ska cykla leden så rekommenderar jag att man börjar med Sylarna och avslutar med Blåhammaren och Storulvån, den sträckan var faktiskt riktigt nice (åtminstone 2/3 av den) med ca. 450 höjdmeter och bra led. Den minst cykelvänliga biten väl första halvan av Storulvån – Sylarna. Den vill man helst göra bort uppför.

Triangeln minus sylarnas fjällstation. Storulvån till höger, Sylarna längst ned och Blåhammaren högst upp.
Det här räknas som ett riktigt bra parti.
Fortfarande ett par
Spång på väg ned från Blåhammaren. Riktigt kul sträcka!
Cykeltvätt i Storulvån kl 17.00, sju timmar efter ankomst.

Slutligen en film jag slängde ihop i Garmin Virb Editor, två klipp från de roligaste partierna ned från Blåhammaren samt ett bonusklipp i slutet där framhjulet suger fast i lera och jag flyger över styret.

Träningstävling med MIUN

Hej. Några träninspass jag avverkat denna vecka:

• Tre timmar skate på rullskidbanan i tisdags på de nya Elpex 3:orna. Det var nog sista distanspasset i år på skate med det rullmotståndet, tycker det blir väl segt att köra med 3:or/Marwe 6 när det är kuperat. Svårt att fullfölja hela rörelsen i 3:ans/2:ans växel i A1-puls. Sista halvtiden lekte jag med min Garmin Virb Ultra 30, blev några schyssta bilder:

• Stakintervaller i onsdags. Sjukt tunga ben av någon anledning så blev tvungen att köra inleda med en 5 min klassisk intervall i tröskelfart. Det fungerade hyfsat och under 90/30-blocket runt Björnberget så hann jag nästan för långt på varje körning, det har jag inte gjort tidigare.

• Crosspass i torsdags, 2 h klassiskt + 2 h löpnin. Kan springa obehindrat igen tack vare att Jenny masserat mina benhinnor. Rätt mör i låren sista halvtimmen då jag knappt sprungit på hårt underlag i sommar.
Garmin Fenix 3 HR är en kompetent klocka. HR-funktionen i handleden använder jag enbart för att mäta vilopulsen under natten, på träning kör jag pulsbälte.

• Klassisk träningstävling med MIUN + andra östersundsbaserade skidåkare  i fredags. Individuell start, 14.3 km, 378 höjdmeter. 14 herrar och 8 damer till start. Jag hade en okej dag och missade pallen med 3 sekunder. Topp 5: Teodor Peterson, Max Novak, Oskar Svensson, jag, Axel Ekström.
På fredag eftermiddag cyklade jag och Jenny 2 h för att skölja ur benen och samla lite timmar.

Nu (söndag förmiddag) ska jag och Jenny göra ett episkt träningspass med start i Storulvån!

Vi hörs!

Träningsläger i Umeå + nya kläder från Under Armour

Hej!

Torsdag FM: styrka efter en vilodag, då är man fräsch i musklerna och stark. Det var känslan denna morgon i alla fall.

Explosiva dips, 4 set á 5 reps (bara 20 kg istället för 50 kg).

Torsdag EM: 2.00 skate på rullskidbanan tillsammans med Jenny. Vi körde 15 impulser och jag var riktigt pigg måste jag erkänna. Efter detta pass så rullade vi mot Umeå där ESC (Elitskidcentrum, Umeås motsvarighet till MIUN) skulle ha hemmaläger fredag – söndag.

Fredag FM: Skateintervaller i Rödtjärn, Umeås enda (?) och bästa intervallbacke för rullskidor. Man kan köra denna backe från två olika sidor där den ena är längre och flackare och den andra kortare och brantare. Backen är faktiskt riktigt nice och med nylagd asfalt så förstår jag att Umeåborna gärna genomför sina intervallpass här. Nackdelen är väl att det ligger ca. 30 km utanför stan. Nåväl, sju stycken intervaller blev det med två impulser under varje. Jag hade en bra dag och körde upp på 7:20, 6:00, 7:10, 5:51, 7:10, 5:52 och 7:02 (enligt Strava).

Långa sidan fyra gånger, korta sidan tre gånger.

Fredag EM: Orientering A1 i Röbäck, 2 timmar. Trevligt pass.

Vi bodde i Niklas och Pernillas nya lägenhet.

Lördag FM: Myrintervaller tillsammans med Niklas. Vi körde i myren som ligger bredvid Kinabron och den var ruskigt fin, 8 av 10 i betyg! Upplägget var 5 min tröskel följt av tre stycken block 90/30×3. Kunde verkligen kriga på bra detta pass och pressa upp pulsen till 194, 5 slag från max. Innan passet så hade vi sagt att vi skulle tävla om vem som nådde högst puls (antal slag från max) och jag vann med 2 slag. Rekommenderar att utmana varandra på detta sätt på krigarpassen.

Ventilera mera.
Klart och betalt.
Niklas
”Men först alltid en dusch inte lukta usch står högt i kurs för det är glassigt”

Lördag EM: Lugnt och kort stakpass tillsammans med ESC-gänget (90 min, 26 km). Kul att träffa Simon Waller igen, han satsar mot Vasaloppet i vinter.

Ny tröja från Under Armour
Jag och Smilla.

Söndag FM: Crosspass med ESC, planen var 2.00 h löp vid Tavelsjön och 2.00 h klassiskt hem till Umeå. På något vis så blev det istället 2.30 löp och 1.10 klassiskt. Under dessa 3.40 h så öste regnet ned nästan konstant.

Söndag FM: Ett kort stopp på Ikea och sedan hemresa till Östersund! Tack ESC för att vi fick vara med och träna och tack Niklas och Pernilla för husrum.

Löpning längs Tavelsjöleden.

Nya kläder från Under Armour:

Fick hem ett efterlängtat paket förra veckan! Det har varit på vift till fel adress sedan juli men nu fick jag äntligen packa upp världens bästa träningskläder. Lägger upp fler bilder på schyssta träningsplagg i kommande inlägg.